۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تعداد بازدید: ۶۳۱۶۶۷
 عضو انجمن سرطان اروپا با بیان اینکه امروزه درمانهای بسیاری برای مقابله با سرطان بکار گرفته می شود،گفت: می‌توان  با ایمونوتراپی سلولهای دفاعی بدن را به جنگ با سلولهای سرطانی برانگیخت.
کد خبر: ۲۳۵۹

پروفسور امیر حسین امامی در گفت و گو تفضیلی با پایگاه خبری تحلیلی خطوط  درباره پزشکی فرد محور یا Personalized Medicine   آینده درمانهای انکولوژیک، گفت:امروزه درمانهای بسیاری برای مقابله با سرطان بکار گرفته می شود  و از همین رو جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی، روشهایی از درمان بیماری سرطان  در سراسر دنیا و  کشور تلقی می شوند و درمان های مذکور سالیان سال است که با موفقیت در درمان سرطان بکار رفته اند،  لذا همواره با شکستهایی در درمان مواجهه می شویم .
 مرد  طلایی درمان سرطان  یادآورشد: همیشه بدنبال راههای دیگر در درمان سرطان هستیم. یکی از روشهای جدید نیز که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ایمونوتراپی است که با استفاده از داروهایی، میتوان سلولهای دفاعی بدن را به جنگ با سلولهای سرطانی برانگیخت.
 وی ادامه داد :اما آن چیزی که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است پزشکی فرد محور یا Personalized Medicine  می باشد و این در حالی که در این روش بطور خلاصه بر اساس بررسیهای ژنتیکی، احتمال پاسخ دهی سلولهای سرطانی هر فرد به داروهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و انتخاب داروها را برای پزشک ظریف تر و دقیق ترخواهند نمود .
 عضو انجمن سرطان اروپا  و مرد طلایی درمان سرطان یاد آورشد: خوشبختانه با تلاشهایی که در پنج سال اخیر انجام داده ایم، موفق شده ایم این روش را برای تعدادی از بیماران بکار ببریم. درتجربه ای که در این سالیان با این روش داشته ایم توانسته ایم استفاده بهینه ای از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی در این بیماران بنمائیم. امیدوارم با استفاده بهتر وشایسته ترو به موقع از این روش بتوانیم شاهد پیشرفت درمان بیماران عزیز باشیم.


امکان درمان کامل سرطان با شیمی درمانی وجود دارد


فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان اینکه امکان درمان کامل سرطان با شیمی درمانی وجود دارد، گفت: استفاده هوشمندانه و مدیرانه از شیمی درمانی نقش بسزایی در افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیماران خواهد داشت.
پروفسور امیر حسین امامی درباره تاثیر بسزایی شیمی درمانی در درمان سرطان نیز یادآورشد: امروزه اگر چه روش های مختلفی برای درمان سرطان بکار می رود اما 3 روش جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی هنوز 3 روش اصلی درمان تومورها هستند و در اکثر موارد ترکیبی از 2 یا 3 روش فوق برای درمان تومورها در نظر گرفته می شود.
عضو انجمن سرطان اروپا و مرد طلایی درمان سرطان، افزود :این نکته که میزان تاثیر شیمی درمانی در درمان تومورها به چه میزان است، به عوامل مختلفی بستگی دارد، مهمترین عامل نوع تومور است.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در بعضی از تومورها از جمله لنفوم ها  سرطان غدد لنفاوی و لوسمی ها  سرطان های خون ، شیمی درمانی نقش محوری و اصلی در درمان بیماری دارد و در بسیاری از موارد تنها نوع درمان الزامی است و امروزه در بعضی از این موارد تا بیش از 80 الی 90 درصد  امکان بهبودی کامل وجود دارد.
فوق تخصص خون و سرطان بالغین یادآورشد: در بعضی دیگر از تومورها از جمله سرطان های پستان، تخمدان و معده ، شیمی درمانی قبل از جراحی برای کاهش سایز تومور و کاهش احتمال بروز متاستاز بکار می رود .
 وی ادامه داد:  با استفاده از رژیم های شیمی درمانی قوی در بسیاری از موارد سرطان پستان که قبل از جراحی تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند در زمان عمل جراحی با پاسخ کامل بیماری مواجه می شویم بدین معنی که سلول بدخیمی در محل تومور قبلی باقی نمانده است .
 وی ادامه داد: شیمی درمانی ممکن است در مواردی مثل سرطان های روده و پستان پس از جراحی نیز بکار گرفته شود که باعث کاهش عود بیماری تا حدود 50 %می گردد. 

 

ایمونوتراپی روشی نوین برای جنگ با سرطان / امکان درمان کامل سرطان با شیمی درمانی وجود دارد 

 

امامی  افزود :عامل دیگری که در تعیین میزان تاثیر شیمی درمانی موثر است مرحله بیماری یا میزان پیشرفتگی بیماری در زمان تشخیص و شروع درمان است. طبیعتا هرچه شیمی درمانی در مراحل اولیه تر بیماری بکار گرفته شود، تاثیر بهتر و بیشتری خواهد داشت. 

 عضو انجمن سرطان اروپا  و مرد طلایی درمان سرطان، افزود :باید توجه داشت که در سراسر دنیا حدود 60 %تومورها در مراحل متاستاتیک مورد توجه قرار می گیرند و استفاده هوشمندانه و مدبرانه از شیمی درمانی نقش بسزایی در افزایش طول عمر و کیفیت زندگی این بیماران خواهد داشت اما در بعضی از تومورها ازجمله سرطان های بیضه حتی در این مرحله نیز می توان به پاکسازی کامل تومور امیدوار بود. 
 استاد دانشگاه  تهران در پایان یادآورشد :آنچه بسیار مهم است همفکری تیم درمانی برای بکار گیری و تعیین توالی مناسب برای شیمی درمانی، جراحی و رادیوتراپی است و امیدواریم با تلاش همه همکاران من بیماران مبتلا  به سرطان با بکار گیری بهترین درمان ها، طول عمر هرچه بیشتر و با کیفیت تری داشته باشند.
امیر حسین امامی همچنین در باره ارتباط تزریق واکسن آنفولانزا و مراحل شیمی درمانی خاطر نشان کرد: در این روزها بیماران مراجعه کننده به کلینیک های شیمی درمانی ، سوالات عدیده ای در مورد واکسن آنفولانزا و چگونگی تزریق آن دارند .
استاد دانشگاه تهران  بابیان اینکه اولین سوال این است که آیا لازم است هر سال تزریق واکسن تکرار شود، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به تغییرات جزئی که در ساختار ویروس آنفولانزا در طی سال های مختلف بروز می کند لازم است هر سال از واکسن مربوط به همان سال استفاده شود تا خطر بروز عفونت با ویروس آنفولانزا به حداقل برسد.
وی بابیان اینکه در مورد احتمال خطر ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا برای بیماران تحت شیمی درمانی است، ادامه داد: در این مورد باید گفت با توجه به اینکه واکسن تزریقی آنفولانزا از نوع واکسن های غیر زنده است ، هیچگونه خطری بیماران تحت شیمی درمانی را تهدید نمی کند . البته انواعی از واکسن که به طور استنشاقی از بینی مصرف می شود و حاوی ویروس زنده ضعیف شده هستند ، برای بیماران سرطانی ممنوع می باشد . ( این فرم در کشور ما مصرف نمی شود. )
فوق تخصص بیماری های خون و سرطان بزرگسالان بابیان اینکه مهم ترین مسأله زمان مناسب تزریق واکسن نسبت به زمان شیمی درمانی است یاد آور شد : گرچه شیمی درمانی با ایجاد ضعف پاسخگویی سیستم ایمنی، ایجاد آنتی بادی لازم را کاهش می دهد اما به هر حال قطع کامل شیمی درمانی برای تزریق واکسن آنفولانزا نیز امکان پذیر نمی باشد
مرد شماره یک درمان سرطان افزود: لازم است واکسن آنفولانزا در فواصل دوره های شیمی درمانی تزریق گردد و از همین رو در این زمینه دستورالعمل خاصی که مورد اجماع بین المللی باشد وجود ندارد اما بر اساس تجارب کاری ، توصیه ما به بیماران انجام واکسیناسیون آنفولانزا حدود یک هفته پس از شیمی درمانی می باشد تا در طی هفته های آتی تا شیمی درمانی بعدی زمان لازم برای ایجاد آنتی بادی فراهم گردد.
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی نگرانی و ترس از کرونا نداشته باشند
پروفسور امیر حسین امامی  همچنین  افزود: طی ماه های اخیر خوشبختانه تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده است و با گردآوری اطلاعات از بانک های اطلاعاتی بزرگ بیماران سرطانی، مشخص شده است که بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند در صورت ابتلا به کرونا از نظر احتمال مرگ و میر مشابه سایر افراد هم سن خود هستند .

عضو انجمن سرطان اروپا گفت :با شیوع پاندمی کرونا در ابتدا آمارهایی ارائه شد که حاکی از افزایش شدید خطر مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به سرطان بود
استاد دانشگاه افزود: طی ماه های اخیر خوشبختانه تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده است و با گردآوری اطلاعات از بانک های اطلاعاتی بزرگ بیماران سرطانی ، مشخص شده است که بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند در صورت ابتلا به کرونا از نظر احتمال مرگ و میر مشابه سایر افراد هم سن خود هستند .
وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که یک فرد مبتلا به سرطان ممکن است، همزمان ریسک فاکتور های دیگری مانند سن بالا ، مشکلات قلبی عروقی ، فشار خون ، دیابت و... نیز داشته باشد که خود به مشکلات بیمار خواهد افزود .

فوق تخصص بیماری های خون و سرطان بزرگسالان یاد آور شد :اکثر بیماران در مورد رعایت های بهداشتی لازم در این ایام نیز نگرانند  واز همین رو خوشبختانه بیماران تحت شیمی درمانی از گذشته نکات بهداشتی را نسبت به سایر افراد بیشتر رعایت می کردند بنابراین با ادامه ی این رفتار های بهداشتی , شامل استفاده از ماسک ، عدم حضور در تجمعات ، رعایت جدی فاصله گذاری اجتماعی و شستشو یا ضدعفونی کردن مکرر دست ها می توانند با خاطری آسوده به فعالیت های معمول روزانه خود بپردازند.

پایان پیام

برچسب ها: سلامت دکتر امیرحسین امامی سرطان
ارسال نظر
آخرین اخبار